استاندار کردستان: جشنواره ملی اسب کرد مقدمه ای برای تشکیل “انجمن جهانی اسب کرد” است

استاندار کردستان: جشنواره ملی اسب کرد مقدمه ای برای تشکیل “انجمن جهانی اسب کرد” است
استاندار کردستان صبح امروز(شنبه) در دیدار با هیئت رئیسه هیئت سوارکاری کردستان، ضمن اعلام حمایت دولت از برگزاری جشنواره اسب کرد در سنندج، گفت: برگزاری این جشنواره می تواند به احیای نژاد اسب اصیل کرد کمک کند و مقدمه ای برای شکل گیری انجمن جهانی اسب کرد باشد.
به گزارش روابط عمومی هیئت سوارکاری کردستان، عبدالمحمد زاهدی با بررسی مشخصات فنوتیپی اسب کرد وجایگاه آن درفرهنگ و تاریخ کردها، تاکید کرد: اصالت نژاد اسب کرد که در جغرافیایی متفاوت پرورش یافته، به عنوان میراث طبیعی مانند دیگر بخشهای میراث ملی باید حفظ شود، چرا که مجموع این ارزشهای منطقه ای، فرهنگ ایران را شکل می دهند.
وی، تاثیرگذاری و دستاوردهای جشنواره ملی اسب کرد را در حوزه های فرهنگی، ورزشی، گردشگری واقتصادی مهم بر شمرد و افزود: برگزاری چنین جشنواره هایی که به ایجاد نشاط اجتماعی کمک می کند، مورد حمایت و پشتیبانی دولت است.
به گفته استاندار کردستان، جشنواره های مرتبط با اسب کرد در سطح ملی و بین امللی می تواند در اشتغالزایی و شکوفایی بازار و اقتصاد اسب هم موثر باشد و تولیدکنندگان را به فعالیت بیشتر و صادرات این نژاد اصیل تشویق کند.
استاندار کردستان همچنین با اشاره به مشترک بودن روز اول جشنواره ملی اسب کرد با روز آخر بیستمین جشنواره صدا و سیمای مراکز استانها در سنندج افزود: این اشتراک زمانی فرصتی برای رسانه ای شدن جشنواره ملی اسب کرد و ارتباط گیری بیشتر افکار عمومی با ورزش سوارکاری است.
زاهدی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار فعال شدن تمامی ورزشهای مرتبط با اسب در کردستان شد و با اشاره به گران بودن این ورزش نسبت به سایر ورزشها، افزود: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که دسترسی عمومی به ورزش سوارکاری و دیدن مسابقات و جنبه های زیبایی و گردشگری آن برای عموم مردم شود.
در این دیدار فیض الله پیری رئیس هیئت سوارکاری کردستان گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای برگزاری این جشنواره ارائه دارد و افزود: برگزاری بخش های کردی سواری همراه با موسیقی محلی در این جشنواره هم مورد توجه قرار گرفته و بلیت های جشنواره به قیمت حداقلی و به گونه ای طراحی شده که امکان حضور همگانی برای مردم فراهم شود.
عبدالمومن مردوخ رئیس پیشین هیئت سوارکاری کردستان نیز با اشاره به جاذبه این ورزش در کردستان، خواستار حمایت استتاندار کردستان از جشنواره اسب شد. اقبال میهمی دبیر هیئت سوارکاری کردستان نیز ثبت باز یهای بومی محلی با اسب سخن گفت و از همکاری مجموعه های هماهنگ با دولت در برگزاری این جشنواره تقدیر کرد. شیوا مفاخری نایب رئیس بانوان هیئت سوارکاری کردستان نیز خواستار حمایت دولت از ورزش بانوان بویژه در بخش سوارکاری شد و صدیق حسینی دیگر عضو هیئت رئیسه از نحوه برگزاری مسابقات گزارش داد.

http://ostan-kd.com/FA/جشنواره-ملی-اسب-کُرد-مقدمه‌ای-برای-تشکیل–انجمن-جهانی-اسب-کُرد–است/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد