جلسه کارگروه اسب ترکمن در فدراسیون برگزار شد

جلسه کارگروه اسب ترکمن در ساعت 10 روز 25/9/94 در محل فدراسیون با حضور آقایان دکتر خلیلی، دکتر ابراهیم پور، دکتر غیادی، دکتر بردبار، دکتر بادبرین و آقایان یمین، هوشمند، طراوتی، معظمی، آرزومند، دمیرچی و آقای دکتر عزیزی نماینده جهاد تشکیل گردید.

در ابتدا آقای دکتر خلیلی به موضوع جلسه در خصوص نحوه تدوین کتاب تبارنامه اسب ترکمن با توجه به نتایج دریافتی آزمایشات DNA و اطلاعات مستند موجود در معاونت فنی پرداختند و سپس در خصوص روش ارزیابی سیلمی های ترکمن نیز مطالبی را مطرح فرمودند و پس از گذشت حدود 4 ساعت نتایج ذیل حاصل و مصوب گردید:

1- در ابتدا برای چاپ و تدوین کتاب تبارنامه اسب ترکمن دو پیشنهاد مطرح گردید:

الف- تدوین کتاب بدون شجره پدر و مادر و ثبت اسبها به عنوان پایه با کلیه مشخصات مربوطه

ب- تدوین کتاب با توجه به اطلاعات شجره ای و نتایج دریافتی آزمایشگاهی از دانشگاه تگزاس با توجه به رأی گیری بعمل آمده روش ب با اکثریت آرا به تأیید رسید

مقرر شد چنانچه برای اسبهای موجود در کتاب اعتراضی وجود داشته باشد معترضین لیست اسامی اسبها را ظر ده روز آینده به فدراسیون جهت بررسی ارائه نمایند. در صورتیکه اعتراض واصله و آزمایشات قبلی یکسان باشد معترضین به دلیل ارائه گزارش نادرست ملزم به پرداخت هزینه آزمایش می باشند.

2- مقرر شد کتاب براساس استانداردهای بین المللی تدوین و نوشته شود و شجره های معتبر با شناسنامه مطابق با مدارک مستند در معاونت فنی در کتاب ثبت شوند.

3- در خصوص سیلمی ها مقرر شد ابتدا سیلمی ها مورد بازدید فنوتیپی توسط هیأت داوری قرار گیرند و سپس نمونه آنها مورد بررسی تست ژنومیک قرار گیرد و پس از آن چنانچه واجد شرایط باشند برابر شرایط آئین نامه ثبت سیلمی ثبت خواهند شد. همچنین قرار شد روش ارزیابی سیلمی های نیز تهیه و پس از تأیید ریاست محترم فدراسیون اجرائی شود.

4- با توجه به پیشنهاد دکتر غیادی در مورد بیش از 580 رأس اسبهای استان خراسان شمالی که قبلا توسط ایشان نمونه گیری و آزمایش گردیده اند و با نظر آقای دکتر غیادی احتمالا امکان تطابق نتایج آزمایشات آنها توسط دانشگاه تگزاس وجود ندارد مقرر شد کارشناسان معاونت فنی به آن استان عزیمت و نسبت به نمونه گیری اقدام نماید. کلیه این اقدامات براساس روش های جاری فدراسیون خصوصا هماهنگونه که در سال اخیر در استان خراسان شمالی اقدام می شود و آقای دکتر غیادی متعهد گردیدند که هزینه های انجام آزمایشات را به حساب فدراسیون و یا آزمایشگاه واریز نماید و همچنین مقرر شد در زمان نمونه گیری بابت انجام میکروچیپ گذاری و صدور پاسپورت مبلغ یکصد هزار تومان بابت هر رأس اسب دریافت گردد.

جلسه در ساعت 13:50 دقیقه خاتمه یافت.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد