دکتر خلیلی: وزارت ورزش باید بر فدراسیون‌ها نظارت کند – در کشورهای آفریقایی هم از ورزش پول نمی‌گیرند

به گزارش روابط عمومی فدراسیون سوارکاری، مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری در نشست خبری با حضور خبرنگاران درباره شرایط مسابقات پرش با اسب و اتفاقات پیرامون رشته سوارکاری اظهار داشت: در رشته‌های مختلف فعالیت‌هایی صورت گرفته و فدراسیون سوارکاری به دنبال افزایش کیفیت نسبت به سال‌های گذشته است. ما در چهار سالی که در فدراسیون هستیم به دنبال این هستیم تا هر سال را به یک اسب بومی اختصاص دهیم. سال پیش کتاب تبارنامه اسب کاسپین نوشته شد و امسال هم با همکاری جهاد کشاورزی اسب ترکمن صاحب تبارنامه بین‌المللی شد.

وی ادامه داد: به دنبال معرفی اسب‌های اصیل کشور در میادین بین‌المللی هستیم و امیدواریم سال آینده درباره اسب کرد این اتفاق بیفتد و بتوانیم مجمع بین‌المللی اسب کرد را به مرکزیت ایران برگزار کنیم. قطعا اسب‌های بومی ما با اختصاص تبارنامه ارزش پیدا خواهند کرد. امسال هم در مسابقات نوروز‌آباد در اقدامی قابل توجه 5 نژاد اسب اصیل ایران به رقابت با یکدیگر پرداختند.

خلیلی درباره برگزاری مسابقات پرش با اسب CFI گفت: نزدیک 30 سوارکار خارجی در این مسابقات شرکت کردند و با پیشنهادی که به فدراسیون آسیایی دادیم امیدواریم مسابقات قهرمانی آسیایی در رده‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و … برگزار شود. خوشبختانه فدراسیون آسیایی این پیشنهاد ما را پذیرفته است و ما امیدواریم تا آخر سال اعزام‌هایی به کشورهای آسیایی داشته باشیم.

رئیس فدراسیون سوارکاری درباره حضور سرمربی بلژیکی در رأس هدایت تیم ملی پرش با اسب ایران گفت:‌بعد از سالیان سال فدراسیون سوارکاری صاحب یک سرمربی صاحب نام بلژیکی شده است و امیدواریم بتوانیم در بازی‌های آسیایی جاکارتا حضور پیدا کنیم. ما نمی‌خواستیم مثل سالهای گذشته در دو سه ماه مانده به مسابقات تکلیف تیم ملی و سرمربی را مشخص کنیم به همین جهت قراردادی دو ساله با این سرمربی بلژیکی امضا کردیم. او یکی از سرمربیان باتجربه پرش با اسب است که در المپیک مونترال کانادا مدال نقره دارد و همچنین شش سال سرمربی تیم ملی بلژیک و هشت سال سرمربی تیم ملی عربستان بوده و با این تیم به مدال نقره المپیک هم رسیده است.

وی ادامه داد: هدف ما حضور در مسابقات آسیایی جاکارتا است و اگر هم نتیجه نگیریم، جای اشکالی وجود ندارد و مهم این است که پیشرفت کرده‌ایم و عقب‌گرد نداشتیم.

خلیلی درباره برگزاری مسابقات درساژ نیز گفت: در درساژ هم اتفاقات اساسی و زیربنایی رخ داده است. البته این رشته بسیار زمان‌بر است و در این باره ما یک کمیته جوان و پرانرژی منصوب کردیم و در این رابطه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم. متأسفانه در این رشته اختلاف سطح میان برخی ورزشکاران وجود دارد و ما باید این اختلاف سطح را کاهش دهیم. به کمیته واردات فدراسیون هم تأکید شده که در ورود اسب‌های درساژ تسهیلات لازم را فراهم کنند.

خلیلی درباره اختلاف فدراسیون سوارکاری با شرکت توسعه هم عنوان کرد: باید بگویم اختلافی با شرکت توسعه نداریم اما قوانینی که در این شرکت وجود دارد با روحیه ورزش تناقض دارد. سوارکاری تنها فدراسیونی است که هیچ باشگاهی و ورزشگاه ندارد اما اگر یک اتفاق برای اسب و سوارکار در مسابقات رخ دهد، مسئول مستقیم آن فدراسیون سوارکاری خواهد بود. ما حتی نامه‌هایی را زده‌ایم که پیست‌ها استاندارد نیست و هشدارهایی را هم داده‌ایم اما در این باره به نقطه نظر مشترک نرسیده‌ایم. امیدوارم اینگونه موضوعات حل شود.

وی ادامه داد: به فدراسیون سوارکاری بودجه‌ای اختصاص می‌دهند و ما بالاجبار دو برابر این بودجه را به شرکت توسعه‌ می‌دهیم تا محل‌های مسابقات را اجاره کنیم. به نظرم در کشورهای آفریقایی هم از ورزش پول نمی‌گیرند اما اینجا این اتفاق می‌افتد. اگر این بودجه را مستقیما صرف ورزش سوارکاری کنیم این ورزش تکان می‌خورد اما اجاره ورزشگاه‌ها و پیست‌های مسابقات این امکان را به ما نمی‌دهد. ما امسال 280 میلیون تومان در نوروزآباد اجاره دادیم و 200 میلیون هم باید هزینه کنیم تا اتفاقی برای سوارکار و اسب نیفتد. متأسفانه پیست‌ها و برخی باشگاه‌ها به هیچ عنوان شرایط لازم برای مسابقات را ندارند و ما آنها را اجاره می‌کنیم و باید آنها را نیز تجهیز کنیم. به نظرم شرکت توسعه فربه شده است و بیش از هزار پرسنل دارد و منم فکر نمی‌کنم حتی وزارت ورزش هم این اندازه پرسنل داشته باشد. باید در این باره راهکاری ارائه شود و این مشکل حل شود.

خلیلی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در رابطه با اینکه در مسابقه رکوردگیری پرش با اسب حواشی زیادی اتفاق افتاد و باعث شد قدری فدراسیون به حاشیه برود، گفت: ما به دنبال این بودیم که بعد از مسابقات پرش با اسب برای اینکه تماشاگران در ورزشگاه بمانند و ورزشگاه خالی نشود یک رقابت رکوردگیری انجام دهیم و اصل این موضوع هم خوب بود و رکورد هم زده شد اما برخی حاشیه‌ها این مسائل را زیر سوال برد. در کل باید بگویم رکورد زده شده و اندازه موانع نیز درست اعلام شده و مانع هم موجود و گم نشده است.

خلیلی درباره میزبانی ایران و فدراسیون آسیایی هم گفت: به دنبال این بودیم تا مجمع فدراسیون آسیایی را برگزار کنیم و قرار است در سال 2019 اولین مجمع با نام مجمع عمومی اسب عرب را در ایران برگزار کنیم. البته امیدوار هم هستیم در سه چهار سال آینده میزبانی بازی‌های قهرمانی آسیا هم شویم.

خلیلی درباره نظارت وزارت ورزش بر فدراسیون‌ها هم گفت: وزارت ورزش باید بر فدراسیون‌ها نظارت داشته باشد و این حق طبیعی وزارت ورزش است. اگر ما حق عزل رئیس فدراسیون را از وزارت ورزش بگیریم آن وقت این حق را به چه کسی بدهیم؟ بنده از وقتی که رئیس فدراسیون شده‌ام، وزیر ورزش یکبار هم در کار من دخالت نکرده است. طبیعتا مشروعیت رئیس فدراسیون از دولت است و هر اتفاقی که در ورزش می‌‌افتد وزیر باید در مجلس پاسخگو باشد. پس طبیعتا باید حق نظارت بر فدراسیون‌ها داشته باشد. البته دفاع من از وزیر نیست و دفاعم از وزارت ورزش است. نمی‌توان اختیارات را کم کرد اما پاسخگویی را افزایش داد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد