سعید بیک رییس هیات سوارکاری استان یزد: نیازمند زیرساخت های لازم هستیم

هفتمین دوره رقابتهای کورس استان یزد، نیمه اردیبهشت ماه برگزار می شود. این در حالی است که یزد یکی از ظرفیت های اسبدوانی کشور است که می توان با سرمایه گذاری و مدیریت اصولی این استان را به یکی از قطب های تولید اسب کشور بدل کرد. صنعتی که نه فقط می تواند برای اقتصاد کشور مزیت های بسیاری داشته باشد، بلکه می تواند در رسیدن سوارکاری کشور به قله های آسیایی و جهانی نقش عمده ای بازی کند. «سعید بیک» رییس هیات سوارکاری استان یزد در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون سوارکاری درباره این رویداد بیشتر توضیح داد:
س: کورس هارک که در یزد برگزار می شود، چه پیش شرط هایی احتیاج دارد؟
ج: پس از ثبت نام شرکت کنندگان ما لیست را به تهران می فرستیم تا در تهران DNA اسب ها بررسی شود. حتی اسم و پسوند اسمی اسب ها نیز باید تایید شود. برای انجام این مسابقه به چنین تاییدی احتیاج است. که ما لیست اصلاح شده را در دفترچه وارد می کنیم. اگر اسبی هم مورد یا مشکلی داشته باشد که از دور رقابت اخراج می شود.
س: از چه استان هایی اعلام آمادگی کردند؟
ج: از استان های خوزستان، خرم آباد لرستان و چند استان دیگر در این رقابت شرکت می کنند ولی در واقع 99درصد سوارکاران از استان یزد هستند.
س: چه نژاد اسبی شرکت می کند؟
ج: مسابقه در 6 دور با حضور حدود 70 راس اسب برگزار می شود که در بخش سراسری ویژه اسب عرب هست، و در بخش استانی هم اسب دوخون تروبرد شرکت می کند.
س: ظرفیت های سوارکاری در استان یزد چگونه است؟
ج: حدود 6 هزار اسب عرب در استان یزد داریم که در واقع این استان به قطب اسب عرب کشور بدل شده است. ولی یکسری مشکلاتی از نظر زیرساختی وجود دارد که درصدد رفع آنها هستیم.
س: چه مشکلاتی؟
ج: مثلا یزد میدان سوارکاری ندارد. باشگاه های این استان استاندارد نیستند. تعداد اسب ها زیاد است و همه هم اسب گران و وارداتی. ولی در یزد یک کلینیک دامپزشکی وجود ندارد. میدان سوارکاری که در حال حاضر داریم زمانی که 20 سال پیش تحویل داده شده است، نیمه ساخت بوده. نه حصارکشی دارد و نه انبار علوفه. مثلا مانژهای پرش همه نیمه تمام هستند. این در حالی است که استان یزد هم اسب دارد و هم علاقمند. این استان می تواند مثل استان گلستان در صورتی که از نظر امکانات و زیرساخت ها کارهای زیربنایی انجام شود در تمام ماه ها و فصول رقابتهای کورس را برگزار کند.
س: وضعیت باشگاه ها هم با این شرایط نباید ایده آل باشد.
ج: دقیقا حدود 300 باشگاه در یزد داریم ولی تنها 5 – 6 باشگاه کار ورزشی انجام می دهند. اگر بتوانیم 50 درصد این باشگاه ها را به سمت فعالیت های ورزشی سوق دهیم حتی می توانیم به مدال های جهانی هم فکر کنیم.
س: برای این کار چه اقداماتی انجام داده اید؟
ج: ما کلاس های آموزشی برای مربیان گذاشته ایم تا مربی تربیت کنیم. اگر سرمایه گذاری و مدیریت به بهترین شکل انجام شود در آینده استان یزد می تواند به یکی از قطب های صنعت اسبداری کشور و سوارکاری بدل شود.
س: بخش بانوان هم فعال است؟
ج: تا حالا زیاد فعالیتی نداشته است. ولی ما چابک سوار زن در یزد داریم و همینطور علاقمندان بسیاری به این رشته. درصدد هستیم که فصل بعد یک دوره مسابقه کورس برای زنان بگذاریم.
س: برای رسیدن به این اهداف باید در بخش پایه نیز سرمایه گذاری کنید؟
ج: ما الان «پونی کلاب» را راه اندازی کرده ایم برای گروه سنی 7 تا 13 سال. تاکنون 70 نفر ثبت نام کرده اند که امیدواریم با داشتن امکانات لازم بتوانیم از این سرمایه به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد