شیوا مفاخری نایب رییس هیات سوارکاری کردستان: نگاه جنسیتی به سوارکاری نداریم

 

کردستان مهد و خاستگاه اسب کرد، یکی از قطب های سوارکاری در کشور است. ظرفیت های موجود در این استان سبب شده است که دیگر استان ها نیز برای رسیدن به اسب کرد، کردستان را مدنظر داشته باشند. همین امر سبب شده است که تولید کنندگان این نژاد اسب، تمرکز خود را معطوف به این صنعت کرده و کردستان را به عنوان یکی از قطب های اسبداری کشور مطرح کنند. اما جغرافیای خاص غرب کشور مسوولان این استان را با سنگلاخ هایی در بخش های دیگر سوارکاری مواجه کرده است. شیوا مفاخری نایب رییس هیات سوارکاری استان کردستان از داشته ها و نداشته های سوارکاری این استان در گفتگو با روابط عمومی فدراسیون سوارکاری می گوید:
س: وضعیت سوارکاری در استان کردستان چگونه است؟
ج: با توجه به اینکه کردستان خاستگاه اسب کرد است، و این نوع اسب از نظر نژاد و توان بدنی مناسب سواری استقامت است، کردستان در زمینه سوارکاری استقامت بسیار فعال است. خوشبختانه ظرفیت های استان در این بخش شناسایی شده و تاکنون 8 دوره مسابقات استقامت کشوری برگزار کرده ایم. نکته قابل توجه این است که در بخش 100 کیلومتر زن کردستان قهرمان شده و یا در و 90 کیلومتر استقامت زنان کرد جزء سوارکاران ممتاز هستند.
س: به دیگر بخش های سوارکاری تا چه اندازه می پردازید؟
ج: درصدد هستیم که جشنواره اسب کرد را برگزار کنیم. به همین منظور از صاحب نظران، سوارکاران قدیمی، پیشکسوتان و به قول سوارکاران از «کرد بازان» در مورد پارامترهای اسب کرد سوال کرده ایم تا بتوانیم پروتکل و قوانین خاص این گونه اسب را برای برگزاری جشنواره مورد استفاده قرار دهیم. چون همانطور که می دانید نمی توانیم از پارامترهای اسب عرب و جشنواره های زیبایی که برای اسب عرب برگزار می شود استفاده کنیم. تا به حال جشنواره زیبایی اسب کرد را به صورت محلی برگزار کردیم. حتی جشنواره های اسب افشار و اسب جاف که دو نوع از اسب کرد هستند چهار دوره جشنواره هایشان برگزار شده است. حتی داوران سرشناس هم برای این جشنواره ها به کردستان آمدند ولی ما درصدد هستیم که تا آخر امسال این قوانین را جمع آوری کنیم تا این جشنواره با اصول و قوانین برگزار شود. از بخش پرش هم غافل نشدیم. البته در کردستان پرش داشتیم. ولی کسانی که بخش پرش را دوست داشتند به تهران، البرز، همدان و اصفهان مراجعه می کردند. برای اولین بار مربی خوب خارج از استان آوردیم و آموزش را شروع کردیم. اسب های استانها از نظر نژادی متفاوت شدند بعضی ها اسب هایی دارند که توانایی پرش دارند امیدواریم که با تقویت این بخش، پرش را هم در استان راه اندازی کنیم. بخش درساژ را هم آکادمیک آغاز می کنیم. کورس هم بی نهایت در کردستان جاذبه دارد و شما می دانید که تا چه اندازه گردش مالی این بخش خوب است. اما کردستان به دلیل جغرافیایی زمین مسطح و همواری برای کورس ندارد. البته کورس های محلی در قروه، سنندج، سریش آباد برگزار می شود. امیدواریم که بتوانیم کورس را نیز اصولی برگزار کنیم. رشته های رزم و سواره هم در استان داریم تیپ بدنی مان هم مناسب است با این رشته. مربی خوب و ورزشکار خوب هم داریم. مسابقات استانی و کشوری هم برگزار کردیم.
س: اسب کرد توانایی مسابقات پرش را دارد؟
ج: بله حرفهایی برای گفتن دارد. البته به پای ترکمن نمی رسد ولی با آموزش هم اسب و هم سوارکاری می توانیم از اسب کرد برای کورس هم استفاده کنیم.
س: وضعیت سوارکاری زنان در کردستان چگونه است؟
ج: ما جزء استانهایی هستیم که بخش بانوانمان خیلی فعال است. از نظر فرهنگی نیز محدودیتی برای دختران قائل نیستم. خوشبختانه در کردستان نگاه جنسیتی به مساله سوارکاری زنان و مردان نیست. حتی اگر زنی در کردستان سوارکار باشد یک مزیت است. مثلا در تیم استقامت ما سه نفر زن داریم و سه نفر مرد داریم. جاذبه در بخش بانوان زیاد است. بحث زن و مرد در کردستان نداریم.
س: امکاناتتان به چه صورت است؟
ج: به دلیل همان مشکل زمینی که گفتم باعث شده که تعداد باشگاه هایمان خیلی کم باشد. اکثرا مالکان شخصی هستند. پانسون زیاد داریم که می خواهیم آنها را هم ساماندهی کنیم. چون خاستگاه اسب کرد هستیم از استان های دیگر برای خرید اسب مراجعه می کنند.
س: چه انتظاری از فدراسیون دارید؟
ج: از فدراسیون می خواهیم که ما را حمایت کنند. ما در کردستان صنعت نداریم که بتوانیم از حامیان مالی کمک بگیریم. بخشنامه ای در اداره کل ورزش و جوانان وجود دارد که اگر کارخانه و شرکتی وارد بحث باشگاهداری شود بخشودگی مالیاتی شامل حالش می شود. اگر فدراسیون تفاهم نامه ای با وزارت دارایی و اداره کل ورزش و جوانان استان ها منعقد کند که هر کس وارد بحث باشگاه داری شود بخشودگی مالیاتی شاملش می شود می توانیم بیش از گذشته در سوارکاری حرفهایی برای گفتن داشته باشیم. چون حامیان مالی به کمک ما می آیند و می توانیم مسابقات متعدد و مرتبی برگزار کنیم.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد