بیجار آماده برگزاری سومین جشنواره اسب اصیل کُرد

خسرو روضه ای شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: سومین جشنواره اسب اصیل کُرد با حضور حداقل هشت استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و شرقی، اصفهان، کرمان،اردبیل، زنجان، همدان و لرستان برگزار می شود.
وی اظهار کرد: 120 راس اسب از خارج شهرستان و 50 الی 70 راس اسب از خود شهرستان بیجار برای برگزاری یک رقابت سالم در جشنواره شرکت می کنند.
وی با اعلام اینکه این جشنواره زیر نظر مستقیم فدراسیون و کمیته زیبایی اسب کشور برگزار می شود خاطرنشان کرد: هدف عمده برگزاری این جشنواره، حفظ و احیای نژاد اسب اصیل کُرد در منطقه کردستان و مهد پرورش اسب اصیل در شهرستان بیجار، تقویت و توسعه صنعت و گردشگری و ایجاد بستر مناسب برای اشتغال پایدار با نگاه به رشد توسعه اقتصادی است.
رییس هیات سوارکاری شهرستان بیجار با اعلام اینکه تمامی جشنواره های اسب در مراکز استان ها برگزار می شود گفت: بعلت توان و خاستگاه مهم شهرستان بیجار در این زمینه، همکاری و پپگیرهای مسئولان شهرستان و استقبال بی نظیر مردم با داشتن امکانات مورد نظر، شهرستان بیجار اولین شهرستان کشور است که جشنواره زیبایی اسب در آن برگزار می شود.
برگزاری اولین سمینار اسب اصیل کُرد با موضوع چالش ها و راهکارها در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور از خبرهای خوش دیگر رئیس هیات سوار کاری شهرستان بیجار بود که در این رابطه گفت: همزمان با برگزاری جشنواره با حضور ریاست کمیته زیبایی اسب کشور، مشاور اصلاح نژاد، رییس فدراسیون اسب سواری کشور سمینار اسب اصیل کُرد نیز در تاریخ 28 مرداد ماه از ساعت 20 الی 23 در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور برگزار می شود.
اسب کُرد یکی از نژادهای اسب ایرانی است و خواستگاه آن مناطق کوهستانی غرب ایران است که در برگیرنده استان های کرمانشاه، کردستان و اذربایجان غربی می شود.
روضه ای با اشاره به اینکه زندگی در شرایط کوهستانی عامل مهم شکل گیری و برتری این نژاد بر سایر نژادها است افزود: در سال های اخیر برخی از نژادهای اسب اصیل کُرد به دیگر استان ها از جمله اصفهان، کرمان و یزد انتقال یافته است در حال حاضر موجب تشکیل جمعیت قابل توجهی از این نژاد شده است.
رییس هیات سوارکاری بیجار اظهار کرد: منطقه سردسیر و کوهستانی و زمین های سنگلاخی همچون غرب ایران موجب پرورش اسبی شده است که توان تحمل چنین شرایط سخت را دارد و این موجب برتری اسب کُرد در این زمینه نسبت به دیگر نژادها شده است.
او با اشاره به تحرک زیاد اسب کُرد بر خلاف صورت ظاهری آن اظهار کرد: این نژاد بسیار فعال و در اصطلاح اسب سواری بسیار پرخون است که از ویژگی های منحصر به فرد آن است.
روضه ای با اشاره به خصوصیات دیگر در وجود این نژاد خاطر نشان کرد: نژاد اسب اصیل کرد امروزه نه تنها از زیبایی خاص برخوردار است بلکه دارای استقامت بی نهایت است و این نژاد به ویژه در مسابقات چوگان بسیار موفق عمل کرده است.
رییس هیات سوارکاری بیجار در ادامه بیان کرد: بسیاری از اسب های اصیل کُرد در مسابقات پرش و سوارکاری استقامت افتخارات قابل توجهی را کسب نموده اند.
وی ادامه داد: این نژاد با سینه ای پهن، دست و پای کوتاه و محکم، باعضلاتی بسیارقوی، با هوش و مطیع برتری خود را نسبت به دیگر نژادها ثابت نموده است.
روضه ای به وجود 40 هکتار زمین مخصوص سوار کاری و دیگر فعالیت های مرتبط سوار کاری در بیجار اشاره نمود و آنرا یک مزیت مهم برای هیات سوارکاری بیجار بر شمرد.
بیجار در 145 کیلو متری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد