دکتر خلیلی رییس فدراسیون سوارکاری: واردات اسب تیغ دو لبه است

به گزارش روابط عمومی فدراسیون سوارکاری ، نشست هم اندیشی باحضور رئیس فدراسیون سوارکاری کشور، عضو کمیته واردات اسب، رئیس هیئت سوار کاری استان یزد و جمعی از فعالان این حوزه برگزار شد.
مسعود خلیلی در این جلسه با بیان این موضوع که ورزش حاشیه های مخصوص به خود را دارد اظهار نمود: توصیه من پیشه کردن صبر است. به خصوص خواهش من از احمد زارع پوراشکذری، رئیس هیات سوارکاری استان یزد این است که با قدرت هر چه بیشتر مثل سابق به فعالیت در این زمینه بپردازد.
رئیس فدراسیون سوارکاری در این جلسه عنوان کرد: یکی از افتخارات من این است که در استان های دیگر، یزد را به عنوان استان نمونه در فعالیت های این رشته ورزشی معرفی می کنم و به آن ها پیشنهاد الگو برداری از این استان را می دهم. تعداد اسب، تعداد باشگاه و وحدت موجود بین افراد و انسجام و همفکری عمده دلیل موفقیت این استان است. امیدوارم این روند با همدلی همچنان ادامه یابد.
وی در خصوص تزریق بودجه این بخش تشریح کرد: عمده منبع مالی حوزه ورزش مردم هستند، زیرا بودجه زیادی برای آن در نظر گرفته نمی شود. سال قبل وزارت ورزش 500 میلیون تومان بودجه به این فدراسیون تخصیص داد. حدود 4 میلیارد و هفتصد میلیون تومان کسب درآمد و جذب اسپانسر داشتیم که در غیر این صورت باید مسابقات را تعطیل می کردیم، ولی در عوض سعی نمودیم از اعتبارمان استفاده کنیم. اداره کل تربیت بدنی بودجه ای در اختیار فدراسیون قرار نمی دهد، در حالی که در کشورهای دیگر اینگونه نیست.
خلیلی افزود: در حال حاضر کشور ما به خاطر بعضی شرایط موجود این توانایی را ندارد و آرزوی من این است بودجه ای فراهم تا میدان مسابقات استان یزد به گونه ای مناسب و زیبا آماده شود و از هیچ تلاشی در این راه کوتاهی نمی کنم، ولی باید شرایط کشور نیز اجازه دهد. متاسفانه کشور در شرایط کنونی در اکثر زمینه ها با مشکلاتی روبرو است، به خصوص در زمینه ورزش که متاسفانه هزینه ای برای کارهای زیربنایی صورت نمی گیرد. ما نیز باید با این شرایط کنار بیاییم و کارهای خود را پیش ببریم.
خلیلی در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم ترین اخبار این روزها مسئله واردات اسب است که این امر طبیعتا موافقان و مخالفان خود را دارد، اظهار داشت: روند کار واردات بدین گونه است که، در فدراسیون افرادی که خواهان واردات اسب هستند درخواستی تهیه می کنند و در حصارک کرج به کارشناس وزارت جهاد ارائه می دهند. پس از بررسی های لازم مجوز ورود اسب داده می شود. چندی پیش طی جلسه ای مطرح شد؛ واردات اسب جنبه ورزشی دارد، پس درست نیست بدون نظر فدراسیون و فقط با تصمیم وزارت جهاد این امر صورت گیرد، زیرا در نهایت اگر نتیجه حاصل در مسابقات مثبت نباشد کارشناس مربوطه نیز پاسخگو نخواهد بود.
به گفته وی، بالطبع بهتر است آیین نامه ای در این زمینه نوشته شود و به جای یک نفر، چند نفر تصمیم گیرنده باشند. در نهایت با این موضوع موافقت شد. از این به بعد روند کار به این صورت تغییر می کند که درخواست واردات اسب به وزارت جهاد داده می شود، سپس درخواست ثبت شده و به کمیته تشکیل شده در فدراسیون که متشکل از 7 نفر است ارسال می گردد.
خلیلی با بیان اینکه تاکنون سه بار آیین نامه نوشته و تغییر کرده است، گفت: هر بار سعی در بهبود و تکمیل آن نموده ایم. باید اسب ها از فیلتر بگذرند، اسب خوب و بد متمایز و از ورود اسب بد جلوگیری شود. برخی اعتقاد دارند باید واردات اسب ممنوع شود که از دید من صحیح نیست و این امر باعث گران شدن اسب های موجود و کشش آن ها می شود.
وی ادامه داد: به اسب ایرانی علاقه زیادی دارم اما در بعضی زمینه ها مثل پرش، برای شرکت در مسابقات خارج از کشور نیاز به اسب وارداتی کاملا احساس می شود. واردات در کل امر خوبی است ولی ورود اسب بد فاجعه است و باید در این زمینه تلاش بسیاری شود.
رئیس فدراسیون سوارکاری در ادامه بحث واردات اسب اذعان داشت: سال گذشته برای اولین بار ورود اسپرم را آزاد کردیم، زیرا نمی توان اسب هایی چون سیلمی، عامر یا سایر اسب های چند میلیون دلاری را خریداری و وارد کشور نمود. ولی می توانیم اسپرم آن ها را برای تلقیح مصنوعی وارد کنیم. از سال گذشته تقاضایی برای ورود اسپرم نداشتیم، زیرا قیمت اسپرم مشخص است و نمی توان قیمت آن را بیش از حد مشخص بالا برد. خلیلی تاکید کرد: توصیه من این است به جای ورود اسب، اسپرم مناسب وارد کنیم. واردات تیغ دو لبه است که ایراداتش زیاد است و برای همین باید حرف ها، انتقادات و خواسته ها بیان شود تا مشکلات تبدیل به دلخوری نشود. در زمینه واردات کمیته برای شنیدن حرف های منطقی و مستدل آماده است، اما نه برای شنیدن درخواست هایی چون قطع واردات زیرا این کار را برای صنعت اسب درست نمی دانم، زیرا منافع یک عده را قطع و منافع عده ای را زیاد می کند. به عقیده من در مدیریت باید با دید کارشناسی جلو رفت.
مسعود خلیلی متذکر شد: در استان یزد حباب بزرگی از اسب عرب ایجاد شده است که اگر زودتر به فکر راه چاره نیفتیم این امر سرمایه های مردم را به خطر می اندازد. راهکار این است که با کمک یکدیگر مسابقات و جشنواره ها را بیشتر کنیم و جایزه ها را افزایش دهیم. اقتصاد کشور دچار بحران است و در این اقتصاد شکننده باید با همت بلندمان صنعت اسب را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه از ابتدا اولین و مهم ترین مشکل کمبود بودجه بوده که گریبان ورزش کشور را نیز گرفته است، گفت: خوشبختانه در استان یزد به این مشکل فائق آمده اید و آن را مدیریت کرده اید، پس چرا با بقیه مشکلات کنار نیایید؟! مشکل کمبود بودجه در استان های تهران، گلستان و …. همچنان باقی است.
خلیلی در ادامه اظهار داشت: به عنوان یک راهکار صاحبان اسب می توانند صندوقی درست کنند و در این راه اری دهنده این حوزه از ورزش باشند. ما نیز در کنار شما هستیم. افق بلندی برای اسب عرب می بینم. بیش از 60 سال است عضو سازمان بین المللی هستیم و یکی از پایه گذاران واهو بوده ایم و اخیرا توانستیم پس از سال ها نظر آن ها را نسبت به میزبانی این سازمان در ایران جلب کنیم و پس از انجام بررسی های لازم این امر صورت خواهد پذیرفت.
وی افزود: هر کجا صحبت از اسب است ما نیز حضور داریم. ما هدفی بزرگ پیش رو داریم و نباید به حواشی بپردازیم. در مورد ایراداتی که به بعضی از واردات صورت می گیرد باید گفت: افراد زیادی مجوز واردات می گیرند، نمی توان بر تک تک آن ها نظارت کرد و این خریداران هستند که باید نسبت به خوب و بد بودن اسب دقت و از خرید اسب بد خودداری کنند.
آمادگی صادر کردن اسب برای مسابقات زیبایی و استقامت به خارج از کشور را داریم
خلیلی با ابراز امیدواری گفت: ما آمادگی صادر کردن اسب برای مسابقات زیبایی و استقامت به خارج از کشور را داریم و اگر این حرف صحیح است و بقیه نیز قبول دارند چرا از آن استقبال نمی شود؟ باید به صورت مداوم در مسابقات شرکت نماییم تا روز به روز پیشرفت کنیم. خوشبختانه چند برنامه بزرگ در خصوص اسب عرب در پیش رو داریم و امیدواریم استان یزد که به عنوان کانون این اسب شناخته شده است در این مسیر ما را یاری کند.
خلیلی همچنین تاکید نمود: هر آیین نامه ای که نوشته می شود به مدت یک ماه بر روی سایت گذاشته می شود و از همه خواسته می شود نظرات خود را در مورد واردات، اسب دوانی و … ارائه دهند و در صورت اجرایی بودن به آن ها عمل می شود.
وی یکی از اتفاقات خوبی که در زمینه کمک به اسب ایرانی افتاده است را رایزنی با صندوق کارآفرینان امید دانست و گفت: این صندوق متعلق به ریاست جمهوری است و قرار بر این است وام هایی را تا سقف 50 میلیون تومان به تولید کننده اسب ایرانی ارائه دهد. بالطبع پیگیر به روز کردن مراکز تولید هستیم تا با ارائه لیستی از این مراکز به صندوق، برای آن ها وام تهیه شود که این برنامه مراحل نهایی خود را طی می کند.
همچنین او خبر خوب دیگر در این حوزه را اینگونه بیان نمود: توانستیم در فدراسیون، پس از سال ها برای فعالیت های ورزشی که بخشی از آن اسب دوانی است اسپانسر جذب کنیم. در صورت فعالیت در این پروژه بزرگ که قرارداد آن امضا و نهایی شده است، نتایج بسیار خوبی حاصل خواهد شد.
خلیلی در پایان با اشاره به دستاوردهای این فدراسیون گفت: چندی دیگر رئیس فدراسیون جهانی بعد از حدود 30 سال به ایران خواهد آمد همچنین در روزهای آتی رئیس کنفدراسیون آسیایی مهمان ما خواهد بود و تلاش ما این است که از حضور این افراد برای رساندن فدراسیون به مقام و دریافت صندلی برای کمیته های مختلف بهره ببریم و فعالیت هایمان را دو چندان کنیم.
بردبار، عضو کمیته واردات اسب نیز در این جلسه با بیان اینکه تولید انبوه بدون در نظر گرفتن بازار مصرف مشکل ایجاد می کند، گفت: باید بازار برای تولیدات ایجاد شود که یکی از عمده راهکارهای آن برگزاری جشنواره ها است.
وی افزود: متاسفانه روز به روز واردات اسب کاهش یافته است که این مسئله جای تامل دارد.
فرید بردبار با بیان اینکه در استان یزد از برخی مادیون های حمال برای جابجایی استفاده می کنند و انتقال جنین می دهند، گفت: بردبار با بیان اینکه در استان یزد از برخی مادیون های حمال برای جابجایی استفاده می کنند و انتقال جنین می دهند، گفت: بر اساس ضوابط تنها یک کره انتقال جنینی از مادیون اصلی می تواند ثبت شود. یعنی نمی توان از یک مادیون اصلی  در سال سه کره گرفته شود، این برخلاف قانون است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد