معاون جهاد کشاورزی خراسان شمالی صنعت” اسب” در خراسان شمالی دوران رکود را سپری می‌کند

معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نبود زیرساخت‌های مناسب برای توسعه صنعت اسب‌داری در استان، گردش مالی آن را از کار انداخته است.

منصور بزرگمهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بجنورد اظهار داشت: اکنون پس از چند دهه تلاش، اسب ترکمن در خراسان شمالی به جایگاه خوبی دست‌یافته است اما محلی برای عرضه و نمایش توانمندی‌های این نژاد اصیل در استان وجود ندارد.

بزرگمهر درباره اقدامات انجام‌شده برای حمایت از اسب ترکمن در استان بیان کرد: از سال ۷۲ وارد عرصه شناسایی اسب ترکمن و تلاش برای اثبات وجود این نژاد در استان شده‌ایم.

معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان شمالی بابیان اینکه سال‌های پیش از ورود جهاد کشاورزی به عرصه حمایت از اسب، سال‌های افول اسب ترکمن بود گفت: با اقدامات انجام‌شده توانستیم جلوی از دست دادن این سرمایه را بگیریم.

بزرگمهر افزود: در سال ۷۵ با برگزاری جشنواره زیبایی اسب، فرصتی ایجاد شد تا علاقه‌مندان، با توانمندی‌های اسب ترکمن آشنا شوند.

وی اظهار داشت: در نخستین گام برای اصلاح نژاد اسب ترکمن، با همکاری فدراسیون سوارکاری و هیئت سوارکاری شهرستان، چند سر سیلمی به‌صورت امانت، از تهران به بجنورد منتقل کردیم و توانستیم با حمایت از اسب‌داران، اسب ترکمن را به‌جایی رسانیم که اکنون در اصلاح نژاد حرفی برای گفتن داشته باشیم.

بزرگمهر تصریح کرد: سیلمی‌ها ما در دو دهه پیش به علت مشکلات مختلف پرورش و نبود مدیریت و نبود سیلمی‌های خوب، کوتاه‌قد شده بودند اما اکنون ارتفاع این نژاد از ۱۴۵ سانتی‌متر به ۱۶۰ سانتی‌متر ارتقا یافته است.

معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان شمالی با انتقاد از بی‌نتیجه ماندن اجرای مجموعه سوارکاری در بجنورد گفت: در زمان فرمانداری آقای ثروتی، و با برگزاری یک دوره کورس در بجنورد، قول مساعد برای تأمین ۱۰۰ هکتار زمین به‌منظور اجرای مجموعه سوارکاری در تخته ارکان بجنورد داده شد اما کسی نبود که پیگیری کند و از سال ۷۴ تاکنون، ساخت این مجموعه در بجنورد معطل و ابتر مانده است.

بزرگمهر گفت: مجموعه سوارکاری و باشگاه از مهم‌ترین درخواست‌های اسب‌داران ما به‌عنوان یک نیاز زیرساختی است تا شاهد توسعه پایدار و اقتصادی شدن این صنعت باشیم.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از اقدامات زیرساختی برای حمایت از اسب‌داران، شناسنامه‌دار کردن اسبان ترکمن است که دراین‌باره نیز پیگیری‌های انجام‌شده از سال ۸۲ هنوز نتیجه‌بخش نبوده است.

معاون مدیر امور دام جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سال ۸۲که صحبت از صادرات اسب ترکمن شد، انجام تست‌های دی. ان. ای و آزمایش‌های ژنوتایپینگ در دستور کار جهاد کشاورزی و کمیته فنی صادرات قرار گرفت و در مرحله نخست نمونه‌برداری از ۲۰۰ سر اسب از استان برای تست دی. ان. ای انجام شد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد